Pivovarské zajímavosti

Aktualizovaná galerie vánočních etiket českých pivovarů >>>

Kniha o Měšťanském pivovaru v Poličce »»»

- Odkud vzal bílovecký minipivovar své jméno
- Jak vznikl Pivovar Nová sladovna
- Proč byl uzavřen ostravský Strassmannův pivovar
- Proč byl v 19. století vydrancován královédvorský pivovar
- Pivní značka Novopramen
- Kde se vařilo Velkopražské pivo

»»» další články

»»» galerie - beergirls

Poslední aktualizace dne 10.12.2017. Právě je zde 1806 zajímavých snímků.
Top články
(23. 02. 2010, 42657x)
Bohové piva
(17. 04. 2010, 41369x)
Spolkla globalizace České pivo?
(03. 03. 2008, 36713x)
Ze světa
Historie hostinců

Expedice Bílá místa Pivozemě 2008

Minipivovary Západních Čech se staly terčem již podruhé pro jihlavský Svaz pivních turistů. Poprvé jsme se propíjeli zdejšími pivovarskými hvozdy na jaře roku 2006.

Tentokrát jsme se vydali do tohoto kraje, kde Pán Bůh žehná pivovarskému a sladovnickému řemeslu, v létě. Důvod? Jednoduchý. Náš člen a pivař Zedňa je mužem, který budoucnost vidí ve hvězdách. Alespoň to tvrdí. A datum 24. až 27. července, je dle hvězd optimální pro pivní čundr SPT Jihlava. A tak jsme vyrazili. Sám Zedňa nejel. Že by našel chybičku v horoskopu a dostal strach? To pětice pivních turistů (Malučkyj, Zengi, Moris, Kamil a Sousto) statečně od ranních čtvrtečních hodin cestovala za západ Pivozemě za chmelovým dobrodružstvím.

Prvním cílem byla Plzeň. Z vlakového nádraží jsme za chaosu, vždy námi záměrně vyprovokovaného, směřovali k prvnímu cíli. Prošli jsme kolem té velké brány, za kterou se kdysi vařilo dobré pivo a vyhlíželi jsme v dálce německý název Lautensack. Zde se nachází minipivovar Na Rychtářce se svým Lotrem. Lotr je kvasnicové pivo jedenástcelýchosm. Zde naše řady rozšířili pivaři Lukáš a Pepa, který se stal na jaře v Komárně čestným členem SPT Jihlava. Shodli jsme se, že nám Lotr připomíná olomouckého Moritze. Též jsme se seznámili s domem Lautensackého panství, kde se pivovárek nachází a prohlédli prostory, ochutnali něco z kuchyně. Zengi fotil (ve všech námi navštívených minipivovárcích hlavním cílem jeho fotoaparátu byly mladé půvabné servírky).

Opouštíme Plzeň a hurá do města Stříbra, města ostrostřelců a dobrého píva u Rybiček. Za hustého deště, kterého Zedňa nepředpověděl (proto nejel), postáváme na vlakovém nádraží. Déšť nedéšť, pívo od Rybiček volá. Tak se rychle přesuneme do kempu, ubytujeme se a hurá do kopce, kde se dobré pívo vaří. Jdeme najisto, protože vloni v listopadu, jsme zde již byli. Že člověk dvakrát nevkročí do stejné řeky platí i pro putování po Pivozemi. Čtrnáctka kvasnicová višňová byla pro nás bílým místem na naší mapě a morisův degustovníček měl další přírůstek. Milé bylo i přivítání panem majitelem. Dlouho po zavíračce jsme společně probírali pivní svět a ochutnávali přímo z tanků. Noční cestou na nocleh už nepršelo a tak nás čekala první noc se sny o pivních kádích, pívu a hezkejch holkách v šenku.

V pátek byl budíček v osm hodin a tradá směr Loket. Bohužel jsme bágly museli táhnout až nahoru ke hradu. Pracovník místního nádraží byl tak ochotný, že nám baťohy neschoval a o naše zdraví pečoval tím, že se zde žádná úschovna neprovozuje. Hodný člověk. Tak jsme se cestou museli zastavit v jedné restauraci a někteří koprovkou, druzí kachnou, sílu do toho krpálu nabyli. Sv. Florián, jehož jméno hotel a minipivovar nese, nás srdečně přijal. Spíš to ale byla majitelka, paní Lojínová, která si nás zapamatovala z předloňské návštěvy. Ihned knihu hostů donesla, kde první zápis patří, komu jinému, než SPT Jihlava. Že některé listy byly popsány už před námi, to je pravda. Zde jsem se o náš organizovaný chaos postaral já a první zápis ve Svatém Floriánu je až na třetím listě. Zatím co Zengi fotil tmu v restaurační kašně, my ochutnávali další úlovek degustovníčku. Florián je jedenáctistupňové kvasnicové polotmavé pivo. A že chutnalo, o tom není debaty. Paní majitelka nám též ukázala některé zajímavosti a pamětihodnosti hotelu. Do knihy napíši další zápis za pivní turisty, podpisy a pak platíme a jedeme dál.

Do Sokolova přijíždíme za hrozného horka ( to Zedňa též nepředpověděl). 2,5 km šlapeme do Lomnice, kde nás dle rozvrhu čeká hospoda „U Franty“ a poezie. Ti z nás co jeli autobusem na nás už čekají s pěnivým Permonem na stole. A Permon si vzal na nás všechny bratry. Tak jsme je vzali podle věku. První kvasnicová desítka Permon, polotmavá kvasnicová dvanáctka Permon, čtrnáctka kvasnicová tmavá Permon a nejsilnější Permon měl šestnástcelýchosm. Zde jsme také ochutnali kvasnicovou třináctku z Železné Rudy - tmavý Gradl. V průběhu permoníkování dorazil poslední člen Expedice bílá místa Pivozemě Martin a celý žíznivý si to rovnou rozdal se dvěma Permony. U Franty jsme za svolení paní šenkéřky ochutnali další vzorky, které nám dovezl a celou cestu vláčel náš čestný člen Pepa. A paní šenkéřka nám ochotně pívo vychladila a také se připojila k degustaci. Poezie. No a co to Pepík dovezl za dobroty: Anděl z Dobřan, z Rýmařova kvasnicovou jedenáctku a třináctistupňový polotmavý Excelent. Následoval pivovar Svatý Ján z Kolína s dvanáctistupňovým kvasnicovým Fešákem a patnáctistupňové kvasnicové výroční. Požehnaný to pátek. V pozdních hodinách dorazil i sám pan majitel minipivovárku Permon. Dovezl nám dárky a v sobotu nás pozval na exkurxi do jeho minipivovaru, což jsme hned v druhý den ráno s radostí absolvovali.

Pak následoval dlouhý přesun do Velkého Rybníku. Ve zdejším minipivovárku nás vítali manželé Vorlovi a Hastrman. Luboš Vorel nám svého Hastrmana představil v celé své kráse. Nejvíce jsme se věnovali vynikající pšeničné kvasnicové dvanáctce. Tu jsme všechnu také vypili. Pak následovali jedenáctka, dvanáctka, ta byla i tmavá, třináctka polotmavá. Hastrmani nezklamali. Kromě Luboše, který s námi poseděl a pivní náležitosti s námi probíral, si přisedla a jedna mladá cyklistka z Karlových Varů. Ta byla členy SPT Jihlava tak okouzlena, že asi třikrát odjížděla a vždy se vrátila. A pořád platila a objednávala si nové. Laďka nakonec odjížděla po setmění za mávání nás všech, v řadě stojících před Velkorybnickým minipivovarem.

V neděli opouštíme Velký Rybník, kde bylo opravdu velmi dobře po všech stránkách a směřujeme do Prahy. Zde se od hlavního voje oddělují Malučkyj, Pepa a Lukáš. Ti šli navštívit Pivovarský klub Karlín. My ostatní směřujeme k minipivovaru U Valšů ochutnat dvanáctistupňový kvasnicový Pražský most. Pražský most jsme ohodnotili coby slušnou, leč standardní dvanáctku. Někteří si ještě dali jedenáctistupňového Skaláka z Malého Rohozce. A nakonec jsme si ještě před odjezdem do Jihlava skočili k Medvídkům na Oldgott. A to byla tečka za Expedicí po bílých místech Pivozemě 2008.

Na závěr chceme poděkovat všem lidem v námi navštívených minipivovarech a hospodách. Díky za trpělivost s námi, za ochotu nám ukázat provoz Vašeho pivovaru a za pohoštění.
Je pro členy SPT Jihlava povzbudivé, že jsme se u mnohých zapsali do podvědomí v dobrém. Tímto všechny pozdravujeme,

Dej Bůh štěstí
Sousto

| Autor: SPT Jihlava | Vydáno dne 04. 08. 2008 | 4919 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Vánoční speciály r.2017
Galerie pivních etiket

Právě je zde 10 474 etiket českých pivovarů. Průběžně doplňováno. >>>

Galerie pivních přepravek Jirky Pertlíka

Je zde 154 originálních snímků. »»» vstupte do galerie

Tácky pivovarů

»»» galerie tácků českých pivovarů

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR Tento web je archivován ve WebArchivu, je zkatalogizován a zařazen do České národní bibliografie a do online katalogu Národní knihovny ČR.