Pivovarské zajímavosti

Aktualizovaná galerie vánočních etiket českých pivovarů >>>

Kniha o Měšťanském pivovaru v Poličce »»»

- Odkud vzal bílovecký minipivovar své jméno
- Jak vznikl Pivovar Nová sladovna
- Proč byl uzavřen ostravský Strassmannův pivovar
- Proč byl v 19. století vydrancován královédvorský pivovar
- Pivní značka Novopramen
- Kde se vařilo Velkopražské pivo

»»» další články

»»» galerie - beergirls

Poslední aktualizace dne 10.12.2017. Právě je zde 1806 zajímavých snímků.
Top články
(23. 02. 2010, 42559x)
Bohové piva
(17. 04. 2010, 41255x)
Spolkla globalizace České pivo?
(03. 03. 2008, 36617x)
Ze světa
Historie hostinců

Putování po minipivovarech pražských 3. díl - Strahov, U Valšů, U Bansethů

Naše cesta dále pokračuje od Národního divadla ulicí Smetanovo nábřeží, kterou dojdeme ke Karlovu mostu. Projít ho až na druhou stranu, na náměstí Malostranské, je nadlidský výkon. Most je přesycený turisty z různých koutů světa. Odtud nastupujeme do tramvaje č. 22, která nás podél Pražského hradu doveze až na zastávku Pohořelec. A pak už to je jen kousek do klášterního pivovaru Strahov.

Před vstupem do zahradní restaurace fotografujeme venkovní objekty pivovaru a na jedné z budov visící dřevěný soudek na výtvoru mistra kovářského řemesla. Na konci zahradní restaurace si ve výklenku všímáme podrobného obrázkového postupu výroby piva.

Marně se rozhlížíme po místu k sezení, všude je plno. A tak vcházíme rovnou do útrob pivovaru, kde hned za dveřmi stojí dvě měděné varny. Zde jsou tři stoly volné s rezervací. Zjišťujeme, že máme hodinu čas a tak usedáme. Paní servírka nás chce vyhodit a tak vysvětlujeme, že stůl je rezervován až od 17.30 a nyní je 16.30. Omlouvá se nám, že se přehlédla, a přináší nápojový a jídelní lístek. Z nabídky piv si já s Jirkou objednáváme Jantara světlého třináctistupňového svatého Norberta o obsahu 0,4 l za 59 Kč. Vašek si nechává natočit tmavou čtrnáctku 0,3 l za 35 Kč. Měli jsme tady zálusk na pivo IPA šestnáctistupňové, ale bohužel nemají. Po dlouhém dni nám natolik vyhládlo, že si objednáváme guláš s knedlíky. Vypadá a chutná výborně, dostáváme k němu dva knedlíky houskové, dva bramborové a dva karlovarské. Cena kousek od Pražského hradu čítá 130 korun českých. Když jsem projevil zájem o pivní etikety, ochota personálu je výborná. Na požádání mi je přináší sama vedoucí provozu. Restaurace je ověnčena různými obrázky, znaky a keramikou. Na jedné ze zdí jsou umístěna ocenění pivovaru z různých soutěží. Po výborném jídle a pivu opouštíme hospůdku. Z druhé strany zahradní restaurace ještě navazuje jeden salon, kde je prostřeno pro nějakou akci, a tak tam jen nahlížíme.

Pomalu opouštíme Strahovský pivovar a jak tak se rozhlížíme kolem Strahovského kláštera, zaregistrujeme poutací tabuli konkurenční restaurace. Protože je text psán anglicky, německy a rusky, s českými návštěvníky tam rozhodně nepočítají, jelikož česky tady není ani slovo. Hlasitě to odsuzujeme a odcházíme.

A nyní hodnocení Strahovského klášterního pivovaru: pivo – výborná, teplota piv – chvalitebná, interiér – výborná, ochota personálu – výborná, suvenýry – dobrá. Strávili jsme tu dobu od 16.30 do 17.35.

Naše cesta dále pokračuje tramvají zpět, abychom se opět přes Smetanovo nábřeží dostali do ulice Betlémské, kde na nás čeká další minipivovar Pražský most U Valšů.

Při prvním kroku do restaurace náš zrak směřuje pod nohy, kde je studna s proskleným kulatým otvorem. Restaurace je velmi malá, jen pro pár lidí. Na levé straně se nachází salonek s televizí, kde zrovna probíhá ligový zápas ve fotbale mezi Bohemians 1905 a Ostravou. Ptáme se sympatické servírky, kde se nacházejí varny. Ukazuje nám schodiště do sklepení a vzápětí nám vysvětluje, že je tam rezervace a nemůžeme se tam usadit. A tak se spokojíme jen s prohlídkou a focením vnitřních prostor. Najdeme tu bar s pípou, dvě měděné varny, u kterých jsou opřeny pytle se surovinami. Je tady i zajímavě vestavěná kulatá bašta z kamenů, která tvoří onu studnu při vstupu do restaurace. Zdi jsou postaveny ze dvou třetin z kamenných kvádrů, což restauraci dodává nádech starobylosti. Na jedné stěně nás všechny pobaví obraz Mony Lisy, které je u pravé ruky přimalován rozpitý půllitr piva. Se sympatickou servírkou si povídáme o pivech, která vyrábějí a dozvídáme se, že do lahví jim stáčí pivo v pivovaru Malý Rohovec. Má domněnka se tak potvrdila, jelikož jako sběrateli etiket jsem se s nimi již setkal. Konečně usedáme v horním podlaží a objednáváme si pivo. Než však usedneme, musíme vyvinout velkou sílu k odsunutí židlí, které jsou vyrobeny z masivního dřeva a prokládané železnými prvky zajímavých tvarů.

Já s Jirkou si objednáváme řezanou třináctku do obsahu 0,4 l za 30 Kč. Vašek si nechá natočit černou třináctku do obsahu 0,5 l za 45 Kč. Piva jsou i zde příliš teplá, chuťově jsou dobrá, silně nahořklá, pěna drží. Černé pivo je chuťově zajímavější. I zde myslí na sběratele a tak kupuji tři druhy etiket. Dále nabízejí keramické džbery s logem pivovaru. A samozřejmě i zmiňované lahvové pivo. Náš dojem pokazilo snad jen teplejší pivo, jinak interiéry a obsluha personálu nás příjemně překvapily.

Hodnocení na závěr : piva – chvalitebná, teplota piv – dostatečná, interiér – výborná, ochota personálu – výborná, suvenýry – výborná.

Pomalu platíme, loučíme se s obsluhou a odcházíme přes Betlémské náměstí k nejbližší stanici metra. U Valšů jsme se zdrželi od 18.10 do 19.05. Nastupujeme na trasu B ve stanici Národní třída a na Florenci přestupujeme na trasu C a jedeme až do městské části Nusle, do stanice Pražského povstání. Odtud vedou naše kroky k zastávce tramvaje. Máme štěstí, dlouho nečekáme a osmnáctkou se posunujeme dvě zastávky ulicí Táborskou k Nuselské radnici. Jsme zabráni do rušného hovoru a snad už trochu i únava se dostavuje, a tak se nám stalo, že jsme přejeli zastávku. A tak vystupujeme až na náměstí bratří Synků, odkud se vracíme pěšky zpět. Konečně vidíme rohový dům, kde se nachází restaurace a výčep U Bansethů. Sotva vejdeme dovnitř, na pravé straně spatřujeme srdce pivovaru a to dvě velké měděné varny. Procházíme celou restauraci, která připomíná dlouhou, ale úzkou chodbu. Marně hledáme volné místo k sezení, je neúprosně narváno. A tak bereme zavděk místo na stojáka před varnami. Tady z nás nespustí zrak pták loskuták, který bydlí ve velké kleci. Po dlouhé cestě přes půl Prahy městskou dopravou konečně objednáváme místní pivo.

Všichni volíme jednohlasně dvanáctistupňové tmavé nakuřované do obsahu 0,5 l za 38 Kč. A jsme mile překvapeni. Jak se říká, pivo je jako křen. Studené je přesně tak, jak nám vyhovuje, pěna krásně smetanová, hustá a perfektně drží. Chuť nasládlá a na jazyku i v krku nám zůstává příjemné nakouření. Ač je to už několikáté pivo za celý den, jsme poměrně v pohodě a hlavně při chuti. A tak rozjíždíme další rundu, já si vybírám polotmavou dvanáctku do 0,5 l za 33 Kč. Jirka polevuje na 0,3 l za 22 Kč. Vašek zůstává u nakuřovaného ležáku do půllitru. Zajímavostí pivovaru je určitě to, že zde je otočený bar a servírky točí pivo uprostřed procházejících návštěvníků. Jsme tak přímo v kontaktu. Pípy jsou obloženy dřevem s výstupky a vsazeny do keramické desky.

Restaurace je ze dvou třetin obložena dřevěnými palubkami. Nad nimi v celé délce visí police, na kterých vystavují různé obrázky, vázy, sklenice, láhve a poháry. Celkový interiér výzdoby mě osobně zaujal. Shodujeme se všichni tři, že jsme si nechali to nejlepší na závěr. Rozhodně nejlepší piva na závěr a díky městské části mimo centrum Prahy nejpříznivější cena nabízených piv. A nemůžeme opomenout ani skladbu návštěvníků. Žádní turisté, ale partičky, které si jdou po pracovní šichtě odpočinout a poklábosit do příjemné restaurace s výborným pivem. Jedinou slabinou pivovaru bylo, že nemají žádné suvenýry ani etikety. Mít jen tácky v dnešní době je velmi málo. Rozhodně by se na tom dalo zapracovat. Vždyť v současnosti tyto věci jsou také dobrým výdělkem a hlavně reklamou. Když opouštíme pivovar, fotíme již ve značné tmě budovu zvenčí s poutači.

Závěrečné hodnocení je následovné : piva – výborná, teplota piv – výborná, interiér – chvalitebná, ochota personálu – výborná, suvenýry – nedostatečná. Návštěva trvala od 20.00 do 21.30.

Společnými kroky směřujeme všichni tři pěšky na nádraží do Vršovic, kde se naše kroky rozcházejí v ponuré tmě lehce osvětleného Vršovického nádraží. Přesto stojíme všichni na svých nohách. Každý čeká na svůj vlak, aby se vydal k domovu, a naposledy si vyprávíme zážitky z dnešního velmi nabitého dne, který nám nakonec velmi rychle utekl. Vlak na Prahu přijíždí dříve a tak se loučím s kamarády a po odjezdu vlaku usedám na druhé straně perónu a čekám na vlak do Benešova. V tichu velmi temné a teplé noci nasávám před příjezdem vlaku charakteristickou vůni pražců a těším se, až usednu do vlaku.

Vedoucí výpravy : Jiří Pertlík
Členové výpravy : Jiří Stoupa a Václav Seidl

| Autor: Jiří Pertlík | Vydáno dne 15. 07. 2011 | 6577 přečtení | Počet komentářů: 2 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Vánoční speciály r.2017
Galerie pivních etiket

Právě je zde 10 474 etiket českých pivovarů. Průběžně doplňováno. >>>

Galerie pivních přepravek Jirky Pertlíka

Je zde 154 originálních snímků. »»» vstupte do galerie

Tácky pivovarů

»»» galerie tácků českých pivovarů

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR Tento web je archivován ve WebArchivu, je zkatalogizován a zařazen do České národní bibliografie a do online katalogu Národní knihovny ČR.